StateBehaviourEditorGUIでnull reference例外発生

Here is a forum for reporting failure to Arbor developer.
Please read the forum rules carefully and enter the information necessary to confirm the problem.

Note:
  • Please read the "Update Guide" carefully when updating Arbor.
  • The bugs that we already know are summarized in "Known Issues", so please check once.
  • Please check ReleaseNote and use the latest version if possible before reporting a bug.
  • Unity beta and alpha versions are not supported. Please use the official release version.
  • In principle, defects caused by the introduction of other assets are not supported. If you find a defect, please report it after isolating which asset is the problem.

ここは、Arbor開発者へ不具合を報告するためのフォーラムです。
フォーラムルールをよく読み、不具合確認に必要な情報を記載するようお願いします。

注意点:
  • Arborを更新する際は「アップデートガイド」をよく読み行ってください。
  • 既に把握している不具合は「既知の問題」にまとめてありますので一度確認してみてください。
  • 不具合報告をする前にReleaseNoteを確認し、なるべく最新バージョンを使用して下さい。
  • Unityのベータ版およびアルファ版はサポート対象外です。正式リリース版をご利用ください。
  • 他アセット導入による不具合は原則サポート対象外です。不具合を見つけた場合はどのアセットの問題であるか切り分けた上でのご報告をお願いいたします。

Forum rules
The items necessary for reporting are as follows.
  • OS(Required)
  • Unity version(Required)
  • Arbor version(Required)
  • How to reproduce(Required)
    The reproduction method should be described accurately so that anyone can read the same procedure.
    If you do not know the exact reproduction procedure, as long as you can remember it, so please tell us what you were doing immediately before and the last time you edited it.
  • Build platform
  • Reproduction project (Minimum configuration not including Arbor and other assets) or video

Note:
  • Please read the "Update Guide" carefully when updating Arbor.
  • The bugs that we already know are summarized in "Known Issues", so please check once.
  • Please check ReleaseNote and use the latest version if possible before reporting a bug.
  • Unity beta and alpha versions are not supported. Please use the official release version.
  • In principle, defects caused by the introduction of other assets are not supported. If you find a defect, please report it after isolating which asset is the problem.

報告に必要な項目は以下の通りです。
  • OS(必須)
  • Unityバージョン(必須)
  • Arborバージョン(必須)
  • 再現方法(必須)
    再現方法については、誰が読んでも同様の手順を行えるよう正確に記述するようにお願いいたします。
    もし正確な再現手順が不明な場合、覚えている限りで構いませんので直前に行っていたことや最後に編集した時のことを教えてください。
  • ビルドプラットフォーム
  • 再現プロジェクト(Arborや他アセットなどを含まない最小構成)もしくは動画

注意点:
  • Arborを更新する際は「アップデートガイド」をよく読み行ってください。
  • 既に把握している不具合は「既知の問題」にまとめてありますので一度確認してみてください。
  • 不具合報告をする前にReleaseNoteを確認し、なるべく最新バージョンを使用して下さい。
  • Unityのベータ版およびアルファ版はサポート対象外です。正式リリース版をご利用ください。
  • 他アセット導入による不具合は原則サポート対象外です。不具合を見つけた場合はどのアセットの問題であるか切り分けた上でのご報告をお願いいたします。
kag
Posts: 35
Joined: 2017/05/19 08:28

StateBehaviourEditorGUIでnull reference例外発生

Post by kag »

Unity: 2018.2.14
Arbor: 3.4.1 (前バージョン 3.3.2)
OS: Windows

いつもお世話になっております。

StateBehaviourに、
[SerializeField]
List<ArborFSM> m_test = new List<ArborFSM>();
のように定義し、Inspectorで配列数を増やした段階で、次のような例外が発生するようになってしまいました。
また、すでにArborFSMのオブジェクトがセットされているところでは、別の箇所(StateBehaviourEditorGUI.cs:112)で例外が発生します。
すでにこのような実装を行い設定をしている箇所が多々あるため、
変数の定義の仕方を変えずに対処をお願いします。

よろしくお願いします。

Code: Select all

 NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object
 (wrapper dynamic-method) System.Object.(object)
 Arbor.DynamicReflection.DynamicField+DelegatedField.GetValue (System.Object instance) (at 
 Assets/Plugins/Arbor/Internal/Scripts/DynamicReflection/DynamicField.cs:260)
 Arbor.Serialization.SerializeFieldInfo.GetValue (System.Object instance) (at 
 Assets/Plugins/Arbor/Internal/Scripts/Serialization/SerializeFieldInfo.cs:106)
 ArborEditor.StateBehaviourEditorGUI.UpdateStateLinkProperty (UnityEditor.SerializedProperty property, System.Reflection.FieldInfo fieldInfo, 
 System.Type fieldType, System.Object value) (at Assets/Plugins/Arbor/Internal/Editor/NodeEditors/StateBehaviourEditorGUI.cs:109)
 ArborEditor.StateBehaviourEditorGUI.UpdateStateLinkProperty (UnityEditor.SerializedProperty property, System.Reflection.FieldInfo fieldInfo, 
 System.Type fieldType, System.Object value) (at Assets/Plugins/Arbor/Internal/Editor/NodeEditors/StateBehaviourEditorGUI.cs:90)
 ArborEditor.StateBehaviourEditorGUI.UpdateStateLinkInternal () (at 
 Assets/Plugins/Arbor/Internal/Editor/NodeEditors/StateBehaviourEditorGUI.cs:159)
 ArborEditor.StateBehaviourEditorGUI.UpdateStateLink () (at Assets/Plugins/Arbor/Internal/Editor/NodeEditors/StateBehaviourEditorGUI.cs:175)
 ArborEditor.StateEditor.UpdateBehaviour () (at Assets/Plugins/Arbor/Internal/Editor/NodeEditors/StateEditor.cs:107)
 ArborEditor.StateMachineGraphEditor.DrawStateLinkBranchies () (at 
 Assets/Plugins/Arbor/Internal/Editor/GraphEditors/StateMachineGraphEditor.cs:537)
 ArborEditor.StateMachineGraphEditor.OnDrawBranchies () (at Assets/Plugins/Arbor/Internal/Editor/GraphEditors/StateMachineGraphEditor.cs:561)
 ArborEditor.NodeGraphEditor.BeginDrawBranch () (at Assets/Plugins/Arbor/Internal/Editor/GraphEditors/NodeGraphEditor.cs:939)
 ArborEditor.NodeGraphEditor.BeginGraphGUI (System.Boolean useOverlayLayer) (at 
 Assets/Plugins/Arbor/Internal/Editor/GraphEditors/NodeGraphEditor.cs:505)
 ArborEditor.ArborEditorWindow.GraphGUI () (at Assets/Plugins/Arbor/Internal/Editor/Windows/ArborEditorWindow.cs:2114)
 ArborEditor.ArborEditorWindow.GraphViewGUI () (at Assets/Plugins/Arbor/Internal/Editor/Windows/ArborEditorWindow.cs:2073)
 ArborEditor.ArborEditorWindow.<SetupGUI>m__C () (at Assets/Plugins/Arbor/Internal/Editor/Windows/ArborEditorWindow.cs:2609)
 UnityEngine.Experimental.UIElements.IMGUIContainer.DoOnGUI (UnityEngine.Event evt, System.Boolean isComputingLayout) (at 
 C:/buildslave/unity/build/Modules/UIElements/IMGUIContainer.cs:238)
 UnityEngine.Experimental.UIElements.IMGUIContainer.HandleIMGUIEvent (UnityEngine.Event e) (at 
 C:/buildslave/unity/build/Modules/UIElements/IMGUIContainer.cs:376)
 UnityEngine.Experimental.UIElements.IMGUIContainer.HandleEvent (UnityEngine.Experimental.UIElements.EventBase evt) (at 
 C:/buildslave/unity/build/Modules/UIElements/IMGUIContainer.cs:355)
 UnityEngine.Experimental.UIElements.EventDispatcher.PropagateEvent (UnityEngine.Experimental.UIElements.EventBase evt) (at 
 C:/buildslave/unity/build/Modules/UIElements/EventDispatcher.cs:500)
 UnityEngine.Experimental.UIElements.EventDispatcher.DispatchEvent (UnityEngine.Experimental.UIElements.EventBase evt, 
 UnityEngine.Experimental.UIElements.IPanel panel) (at C:/buildslave/unity/build/Modules/UIElements/EventDispatcher.cs:345)
 UnityEngine.Experimental.UIElements.UIElementsUtility.DoDispatch (UnityEngine.Experimental.UIElements.BaseVisualElementPanel panel) (at 
 C:/buildslave/unity/build/Modules/UIElements/UIElementsUtility.cs:243)
 UnityEngine.Experimental.UIElements.UIElementsUtility.ProcessEvent (System.Int32 instanceID, System.IntPtr nativeEventPtr) (at 
 C:/buildslave/unity/build/Modules/UIElements/UIElementsUtility.cs:74)
 UnityEngine.GUIUtility.ProcessEvent (System.Int32 instanceID, System.IntPtr nativeEventPtr) (at 
 C:/buildslave/unity/build/Modules/IMGUI/GUIUtility.cs:171)
 
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caitsithware
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Re: StateBehaviourEditorGUIでnull reference例外発生

Post by caitsithware »

ご報告ありがとうございます。

StateLinkを列挙する際に、UnityEngine.Object型の配列もしくはListを除外し忘れていました。
次の更新で修正いたします。
それまでの間以下の暫定対処を行ってください。

暫定対処方法:
  • Assets/Plugins/Arbor/Internal/Scripts/EachField.csをコードエディタで開く。
  • 205目のif文を以下のように変更。

    Code: Select all

    if (IsTargetType(elementType) || (!EachFieldUtility.IsIgnoreType(elementType) && AttributeHelper.HasAttribute<System.SerializableAttribute>(TypeUtility.GetMemberInfo(elementType)) && HasFields(elementType)))
    
ご不便おかけして申し訳ございませんがよろしくお願いいたします。
kag
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Joined: 2017/05/19 08:28

Re: StateBehaviourEditorGUIでnull reference例外発生

Post by kag »

対応ありがとうございます。
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